woensdag 23 juli 2014

Summer Bloggin' Dag 23: Gevoelig tiepje (1)

The Big Kahuna en ik eten gado gado. Er ontspint zich een gesprek over kool, meer specifiek het feit dat ik nooit meer ergens een savooiekool zie.

TBK: “Dat komt waarschijnlijk omdat savooiekool nogal vatbaar is voor ziektes en slakken”.

LP, voorlezend uit wikipedia: “Inderdaad:
"Buiten Noord-Holland is knolvoet de belangrijkste ziekte. Belangrijke ziekten zijn zwartnervigheid, valse meeldauw en bladvlekkenziekte.
Rupsaantastingen door onder andere het groot en klein koolwitje, koolbladroller, kooluil en koolmot komen veelvuldig voor. Daarnaast komt aantasting voor van de koolvlieg, de koolgalmug en de melige koolluis, waarbij de melige koolluis de belangrijkste is.
Ook kan op de bladeren van de kool stip voorkomen, dat wordt veroorzaakt door het knollemozaïkvirus of door het bloemkoolmozaïekvirus. Het zijn virussen die door bladluizen op non-persistente wijze worden overgebracht. Bij het knollemozaïkvirus zijn de zwarte vlekjes 0,5-1,5 cm en bij het bloemkoolmozaïekvirus 1-5 mm groot."
*LP hijgt wat uit na het in 1 1/2 adem uitlezen van deze lap tekst*

TBK: “Het is een gevoelig type”.

LP: “Ik zie het al: als ik een kool was geweest, dan was ik een savooiekool”.

Geen opmerkingen :

Een reactie posten

Blog Design by Get Polished